Rola witamin z grupy B

Rola witamin z grupy B

Rola witamin z grupy B – poza witaminą B12 organizm nie posiada żadnych właściwości do ich magazynowania. Niedobory mają nieprzyjemne konsekwencje i należy ich unikać. Jakie właściwości witamin z grupy B warto poznać? Czy istnieje niebezpieczeństwo niedoborów? Jakie są cechy tych witamin? Dlaczego warto postawić na suplementy? Jak witamina B wpływa na organizm? Co chcesz wiedzieć?

Rola witamin z grupy B

Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu całego organizmu. Pamiętaj, że witaminy z grupy B są niezbędne do przewodzenia impulsów nerwowych, prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, utrzymania prawidłowych funkcji umysłowych, metabolizmu energetycznego i prawidłowej produkcji składników krwi. Dodatkowo wpływają na normalne funkcjonowanie mózgu. Wyróżniamy kilka cennych związków z tej grupy, o których warto wiedzieć.

Wpływ witamin z grupy B na nasz organizm

Witamina B12 wpływa na prawidłową produkcję czerwonych krwinek, które przenoszą tlen w organizmie. Za pomocą witaminy B12 powstaje aktywna forma kwasu foliowego, niezbędna dla kobiet w ciąży. Oba składniki, witamina B12 i kwas foliowy, biorą udział w procesie podziału komórek.

Z kolei witamina B9 pomaga zapobiegać wadom cewy nerwowej u płodu. Kobiety w ciąży muszą upewnić się, że przyjmują tę witaminę. Nie zapominajmy również o zapobieganiu anemii oraz wspomaganiu układu krążenia i nerwowego.

Witamina B8 odpowiada za zdrowie i sprawność mózgu. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wątroby i wspomaga regenerację tego narządu. Witamina B7 lub biotyna mogą być niezbędne w leczeniu cukrzycy typu 2. Odpowiada za metabolizm glukozy w wątrobie i pozwala na utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy. Biotyna służy do pielęgnacji naszych paznokci, skóry i włosów.

Pirydoksyna czyli witamina B6 reguluje pracę serca, ciśnienie krwi i skurcze mięśni. Jest niezbędny do aktywności ponad 100 enzymów w organizmie. Nie zapominajmy, że wpływa na zdrowy wygląd skóry.

Witamina B5 pomaga zmniejszyć uczucie zmęczenia i znużenia. Bierze również udział w konwersji energii. Natomiast witamina B4 wspomaga trawienie i regenerację organizmu.

Witamina B3 – Niacyna, która odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu, układu nerwowego i odpornościowego. Poprawia krążenie krwi i uczestniczy w procesie wytwarzania czerwonych krwinek. Jest to ważne dla prawidłowej równowagi hormonalnej. Odpowiada za syntezę hormonów płciowych, kortyzolu oraz bierze udział w syntezie insuliny.

Witamina B2 umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. Ponadto pomaga złagodzić zmęczenie wzroku, a także bierze udział w przemianach metabolicznych.

Witamina B1 wspiera Twoje zdrowie i sprawność umysłową. Świetnie wpływa na układ odpornościowy i pracę serca. Pamiętaj, że bierze udział w prawidłowym rozwoju kości poprzez regulację metabolizmu wapnia w organizmie.

Skutki niedoboru witaminy B

Zarówno niedobory, jak i nadmiary witamin z grupy B mogą być szkodliwe. Przebyta choroba, brak zdrowej diety lub przyjmowanie leków może prowadzić do niedoborów witamin. Jak rozpoznać braki? Po pierwsze, jesteśmy senni, ospali, zmęczeni i rozkojarzeni. Możemy odczuwać bóle mięśni, zmiany łojotokowe skóry i nadwrażliwość na światło. Jak widać, ten niedobór może utrudnić życie. Oprócz zbilansowanej diety mamy również dostęp do wysokiej jakości suplementów, które dostarczają organizmowi niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji.

Jak witaminy z grupy B dostarczane są do organizmu?

Rola witamin z grupy B
Rola witamin z grupy B

Nasza dieta powinna być codziennie bogata w nabiał, mięso, warzywa, owoce i rośliny strączkowe. Bogatym źródłem tych związków są również wątroba wołowa i wieprzowa oraz drożdże. Co ciekawe, witaminy z grupy B znajdują się w fasoli, grochu i soi. Dobrymi źródłami są jajka, banany, szpinak, brzoskwinie i nabiał. Nie można ignorować faktu, że kiełki zbóż zawierają witaminy z grupy B. Jeśli chodzi o witaminę B12, znajduje się ona w produktach mięsnych.

Co bardzo ważne, witaminy z grupy B odpowiadają przede wszystkim za funkcjonowanie układu nerwowego. Oczywiście ma to związek z twoim zdrowiem psychicznym. Suplementy mogą łagodzić napięcie nerwowe oraz mają dobry wpływ na sprawność intelektualną i samopoczucie. Jak widać, związki te odgrywają ważną rolę w ludzkim organizmie. Wybór suplementu nie jest łatwym zadaniem. Musimy dokładnie zastanowić się, jakie produkty mogą zaspokoić nasze potrzeby. Jeśli nie wiemy, jaki produkt wybrać, poproś o pomoc lekarza lub farmaceutę. Suplementy kupujemy najczęściej w aptekach, gdzie można uzyskać profesjonalne wsparcie. Istnieje wiele produktów bogatych w witaminy z grupy B. Pamiętaj, że niedobór może prowadzić do nieprzyjemnych chorób. Stajemy się zmęczeni, drażliwi i apatyczni – znak, że nie dostajemy wystarczającej ilości witamin.