Za co odpowiada witamina A w organizmie?

Za co odpowiada witamina A w organizmie?

Prawidłowy poziom witamin i minerałów w organizmie jest kluczową kwestią jeśli chodzi o zachowanie pełni zdrowia i sprawności. Witamina A jest powszechnie znaną nazwą, pod którą kryje się kilka ważnych dla zdrowia związków organicznych. Witamina A bardzo często znana jest także pod nazwą beta-karoten lub retinol. Ludzki organizm jest w stanie magazynować witaminę A w wątrobie i w tkance tłuszczowej. Jej niedobór może znacząco wpłynąć na obniżenie komfortu życia. 

Funkcje witaminy A w organizmie

Za co odpowiada witamina A w organizmie?Witamina A to grupa związków organicznych, które pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie. Witamina A odpowiada przede wszystkim za zdolność widzenia, stymuluje wzrost oraz wpływa na produkcję wielu tkanek w organizmie. Naukowcy wykazali, że prawidłowy poziom witaminy A ma związek ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na nowotwory. Oprócz tego retinol, czyli witamina A, wzmacnia układ odpornościowy organizmu poprzez ochronę nabłonka układu oddechowego, przez który do organizmu wnikają szkodliwe drobnoustroje. 

Witamina A w bardzo pozytywny sposób wpływa na kondycję skóry, włosów oraz paznokci. Bardzo często wchodzi ona w skład kosmetyków. Głównym zadaniem retinolu jest bowiem odbudowa uszkodzonego naskórka i usprawnienie funkcjonowania błon komórkowych. Witamina A jest jednym z najważniejszych związków, które budują odporność organizmu. Z kolei jej niedobory mogą znacząco obniżyć komfort życia. 

Objawy niedoboru witaminy A

Witamina A jest jednym z najwcześniej odkrytych związków organicznych. Deficyt witaminy A objawia się w bardzo charakterystyczny sposób. Awitaminozę witaminy A skutecznie leczono już w czasach starożytnych. Niedobór witaminy A objawia się bowiem tak zwaną kurzą ślepotą. Jest to najbardziej charakterystyczny objaw obniżonego poziomu retinolu, który polega na problemach z widzeniem po zmierzchu. Osoby, które spędzają wiele godzin przy komputerze, ciężarne kobiety, osoby starsze oraz nałogowi palacze i alkoholicy, są szczególnie narażeni na niedobór tej witaminy.

Kurza ślepota nie jest jednak jedynym objawem awitaminozy witaminy A. Do innych objawów należą:

  • przesuszona skóra
  • wypadające i łamliwe włosy
  • wysypka
  • zahamowanie wzrostu
  • kruche i łamliwe paznokcie
  • częste infekcje bakteryjne i wirusowe
  • wysychanie spojówek oka
  • częste biegunki

Poziom witaminy A można określić wykonując proste badanie z krwi. 

W jakich produktach jest najwięcej witaminy A?

Ludy starożytne, u których występował problem z kurzą ślepotą, radził sobie lecząc tę przypadłość w sposób objawowy. Leczenie polegało na spożywaniu wątroby pochodzenia zwierzęcego. Setki lat później naukowcy ustalili, że zwierzęca wątroba jest doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego retinolu. Oprócz tego witaminę A można znaleźć we wszelkiego rodzaju produktach mleczarskich: maśle, mleku i jogurtach. Źródłem dobrze przyswajalnej witaminy A są także niektóre tłuste ryby, podroby oraz jaja.

Osoby, które nie spożywają produktów odzwierzęcych mogą znaleźć witaminę A w szpinaku, jarmużu, słodkich ziemniakach, dyni, pomidorach, sałacie oraz czerwonej papryce. Duże dawki retinolu zawierają także niektóre owoce, takie jak: śliwki, wiśnie, morele i brzoskwinie.

Kiedy należy suplementować witaminę A?

Niedobór witaminy A może skutkować wieloma przykrymi dolegliwościami, takimi jak brak możliwości wyraźnego widzenia po zmroku. Tej objaw jest szczególnie niebezpieczny podczas prowadzenia samochodu w godzinach nocnych. Niemniej jednak, w przypadku witaminy A, jej hiperwitaminoza, czyli nadmiar, może być jeszcze bardziej niebezpieczny. Choć preparaty z witaminą A są powszechnie dostępne bez recepty, ich stosowanie należy skonsultować z lekarzem.

Witaminę A należy suplementować wtedy, gdy badanie jasno wykaże jej deficyt. Nadmiar witaminy A, który odkłada się w wątrobie może doprowadzić do jej uszkodzenia i stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Dlatego też warto wprowadzać suplementację zgodnie z zaleceniami lekarza. Do charakterystycznych objawów nadmiaru witaminy A należą:

  • żółte zabarwienie skóry
  • rozdrażnienie i nadpobudliwość
  • zaburzenia jelitowo-żołądkowe
  • bóle głowy, mięśni i stawów
  • mniejsza zawartość wapnia w kościach
  • powiększenie wątroby
  • światłowstręt 
  • wypadanie włosów i łamliwość paznokci 

O prawidłowy poziom witaminy A powinny w szczególności zadbać kobiety przygotowujące się do ciąży przez cały okres jej trwania. Hiperwitaminoza witaminy A stanowi poważne zagrożenie dla płodu i może doprowadzić do rozwoju wad wrodzonych. 

Witamina A w kosmetyce

Z uwagi na wyjątkowe właściwości odżywcze i pielęgnacyjne, witamina A zajmuje szczególne miejsce w kosmetyce. Retinol odpowiada za elastyczność skóry oraz pomaga osobom zmagającym się z cerą trądzikową. Witamina A posiada szereg wyjątkowych właściwości, które:

  • uelastyczniają skórę
  • likwidują drobne zmarszczki
  • niwelują suchość skóry
  • przyspieszają proces złuszczania martwego naskórka
  • ograniczają wydzielanie łoju
  • hamują aktywność bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku
  • odblokowują zatkane pory

Retinol jest podstawowym składnikiem produktów przeciwzmarszczkowych. Oprócz tego kosmetyki z witaminą A skutecznie wpływają na wzmocnienie paznokci.